آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس

برای  مشاهده متن کتاب، بالای عکس کلیک کنید


آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس به قلم عباس ظهيري از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت به بازار آمد.

آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس عنوان كتابي در قطع جيبي است كه مطابق با فتاواي آيات عظام امام راحل، اراکي، بهجت، تبريزي، خويي، خامنه‌اي، زنجاني، سيستاني، صافي، فاضل، گلپايگاني، مكارم، وحيد خراساني و نوري همداني تنظيم شده است.

تخميس اموال در فقه شيعه از فرائض و واجبات مالي است و در اهميت آن همين مقدار بس كه در فرهنگ غني دين شناسان راستين عترت نبوي صلوات الله عليهم اجمعين، به عنوان وسيله تطهير اموال و پالايش نفس و جان مطرح شده است.

در اهميت وجوب تخميس از اموال از نگاه فقهي اين دو مسأله قبل از هرچيز جلب توجه مي‌كند كه به اتفاق فقها و مراجع تقليد، تصرف در مالي كه متعلق خمس است، هرچند با قصد دادن خمس، جايز نيست مگر به اذن حاكم شرع و همچنين مكلف شرعا نمي‌تواند بدون مراجعه به مرجع خود، خمس را به ذمه بگيرد و خود را بدهكار اهل خمس بداند و در آن تصرف كند.

اين كتاب كه تعيين مبدأ سال خمسي، ليست اموال پانزده‌گانه مكلف، مؤونه زندگي و حكم خمس آن و شيوه تخميس اموال كسي كه تاكنون سال خمسي نداشته است، چهار فصل آن را تشكيل مي‌دهند بر آن است تا آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس اموال را در راستاي مسائل مورد ابتلاء با رعايت دقائق و ظرائف فتوائي براساس فتواي مراجع مشهور ارائه دهد.

در فصل دوم اين كتاب از ارث، هديه و بخشش، سرمايه، درآمد كسب و كار مصرف شده، درآمد كسب و كار پس‌انداز شده، قرض و وام مصرف شده، قرض و وام پس‌انداز شده، قرض و طلب، مهريه، ديه، صدقات و وجوه شرعيه، حقوق بازنشستگي، حق بيمه، باقي مانده آذوقه در آخر سال خمسي و مال حلال مخلوط به حرام به عنوان اموال پانزده‌گانه مكلف نام برده شده است.

در بخش خمس مال حلال مخلوط به حرام آمده است: «مال حرامي كه مخلوط به حلال شده از چند صورت برخوردار است، نخست اين‌كه هم مقدار حرام براي شخص معلوم است و هم صاحب آن در اين صورت به اتفاق فقها، بر او واجب است همان مقدار معلوم را به صاحبش بدهد».

اين نوشتار با اشاره به صورت دوم مي‌افزايد: «اين است كه مقدار مال حرام را مي‌داند، ولي صاحب آن را نمي‌شناسد در اين صورت به نظر همه مراجع به جز آيت‌الله زنجاني، حكم مجهول المالك را دارد كه بايد آن مقدار را به نيت صاحبش صدقه بدهد و احتياط واجب آن است كه از حاكم شرع هم اذن بگيرد».

صورت سوم و چهارم هم چنين بيان شده است كه مقدار حرام را نمي‌داند ولي صاحبش را مي‌شناسد مثل اين‌كه از شخصي به طور مكرر ربا گرفته اكنون خود شخص را مي‌شناسد، ولي مقدار رباهايي را كه از او گرفته دقيقا نمي‌داند و يا نه مقدار حرام را مي‌داند و نه مالك آن را مي‌شناسد…»

شما اینجا هستید: خانه خمس سوالات خمس مقالات خمس آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس